mandag den 22. september 2014

New York cheese cake



Jeg har nu i stykke tid gået og godt har kunnet tænke mig, at prøve at lave New York cheese cake. Så det skulle selvfølgelig afprøves her på en søndag, hvor jeg for en gang skyld faktisk ikke skulle arbejde :-)
Det er super simpelt at gå til, og kræver faktisk ikke det helt store.

Du skal bruge en 20 cm. springform til denne opskrift. Der vil være til ca 8 personer.

Ingredienser:
Bund:
115 g. digestive-kiks
1 spsk. sukker
50 g. smeltet smør

Ostemasse:
400 g. neutralt flødeost - ikke light
2 æg
70 g. sukker
1 tsk ekstra sukker
1 spsk. hvedemel
skallen fra 1 lime
30 ml. fløde
1 vaniljestang

Top:
80 ml. creme fraiche - 18%
1½ tsk sukker
evt lidt vaniljepulver

Fremgangsmåde:
Bund: Start med at knuse digestive-kiksene. Enten i en foodprocessor eller i en plastikpose med noget tugt som en kagerulle.
Bland sukker i og så det smeltede smør. Bland det godt sammen, så det minder lidt om vådt sand. Pres det så godt ned i springformen, der er foret med  bagepapir i bunden. Pres det godt med noget med en flad bund - som et drikkeglas f.eks.
Stil den i køleskabet i mens ostemassen laves.
Ostemasse: Pisk først flødeost, mel og de 70 g. sukker sammen. Tilsæt så ét æg ad gangen, i mens der piskes.
Flæk vaniljestangen på midten og skrab kornene ud og mas dem sammen med det sidste sukker.
Pisk det ned i massen sammen med lidt revet limeskal.
Tilsæt så fløden og pisk godt.
Hæld massen over den kølede bund og bag ved 180 grader i 15 minutter. Når de 15 minutter er gået skrues ovnen ned på 120 grader, og kagen bages yderligere 40-80 minutter. Det er meget afhængig af ens ovn. Men i hvert fald så skal centeret(på størrelse med et drikkeglas) af kagen stadig blævre når man forsigtigt ryster kagen lidt. Så tages kagen ud og creme fraichen blandes med sukker og vanilje og smøres oven på.
Kagen bages så yderligere 12 minutter.
Tag kagen ud og lad den køle ved stuetemperatur. Når den er afkølet sættes den i køleskabet omkring 8 timer, men gerne natten over.
Vil man gerne speede processen lidt op, kan man stille den 2-3 timer i fryseren og så et par timer i køleskabet :)

Som lidt syrligt tilbehør til denne ellers søde kage, tænkte jeg, at en form for bær "sovs" eller coulis, som det så fint hedder, ville være ideelt. Og jeg vidste, at vi havde nogle jordbær ude i fryseren, så det ville jo være meget simpelt. Jeg tog det lidt på slum, så det gælder altså bare om at smage sig lidt frem. Men i hvert fald så kogte jeg 300 g. frosne jordbær sammen med ½ dl vand til smadder, så der ingen store klumper var tilbage. Så tilsatte jeg omkring 70 g. sukker og saften fra 1 lime. Jeg har altid en masse tomme vaniljestænger til at ligge i et glas, så sådan en fiskede jeg op og kogte med, bare for at give den en smule vaniljekorn ;)

Tip:
Vil man gerne have et meget skarpt og flot snit, kan man dyppe en skarp kniv i meget varmt vand og forsigtigt tørre den af. Skær forsigtigt et stykke af kagen, og så har man det perfekte snit! :-)

Premium Comoran Bourbon vanilla pot:
I denne cheese cake har jeg brugt en af mine dejlige vaniljestænger fra VanillaMart. Denne gang brugte jeg den der hedder Comoran vanilla pot, da den var beskrevet som rig og cremet - perfekt til denne cheese cake tænkte jeg ;-)
Men i hvert fald synes jeg dette om den:
Det er en forholdsvis lille vaniljestang, men til gengæld er den spækket med korn.
Den er, som beskrevet, rig og cremet i smagen. Den dufter godt af sød vanilje.
Den havde nogle jordagtige undertoner, synes jeg.

God fornøjelse
Knus Ida<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar