tirsdag den 2. september 2014

Ferskensorbet med lakrids



I dag var jeg hjemme ved Emma og hendes familie, der har lige købt sig en ismaskine. Derfor besluttede vi os for, at prøve at lave hjemmelavet ferskensorbet, som jeg havde set en opskrift på på nettet. Men, som jeg nu er, kan jeg godt lide at twiste opskrifter lidt, så der skulle selvfølgelig lidt lakrids i, hvilket bare gjorde det endnu bedre! :D
Men da vi så skulle handle ind, havde de ingen friske ferskner, hvilket var en smule træls. Vi tog et sats og købte ferskner på dåse, hvilket jeg egentlig helst ville være fri for at gøre, men vi ville simpelthen prøve at lave ferskensorbet, så vi gjorde det! Og det blev faktisk super lækker. Man kunne godt smage, at det var ferskner fra dåse, men det var faktisk rigtig lækkert! :)

Ca. 1 liter is

Ingredienser:
5 modne ferskner/1 dåse ferskner
Sukkerlage bestående af lige dele vand og sukker - ca. 60 gram af hver. Bruger man dåseferskner, kan man bruge lagen derfra.
Saften fra 1 citron
Godt ½ tsk Raw Liquorice Powder fra Johan Bülow

Fremgangsmåde:
Bruger man friske ferskner skal de først skrælles, og stenen skal fjernes. Derefter skal sukkerlagen koges op, til den er klar, og alt sukkeret er opløst. Når man så har skrællede ferskner og en afkølet sukkerlage blendes fersknerne til puré sammen med citronsaft, og man smager til med sukkerlagen, så man får den sødme man ønsker sig. Tilsæt så lakridspulveret. Er man ikke til lakrids, kan det sagtens undlades. Når man har den smag man ønsker, kører man den på sin ismaskine til den har konsistens som en sorbet. Denne kørte i ca. 20-25 min.
Derefter puttes det i en bøtte og i fryseren, eller spises som den er fra maskinen :D

Det var lidt et sats med lakridsen, men det blev virkelig lækkert. Det gjorde bare det ekstra til isen.
Efter at have være hjemme hos Emma og prøvet deres ismaskine, har jeg virkelig fået lyst til at anskaffe mig min egen. Jeg har længe gået og overvejet det, men nu har jeg virkelig fået lyst til det!
Næste gang vil jeg bare helt klart lave det med friske ferskner! :)

Knus Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar