lørdag den 13. september 2014

Smuldreæblekage

Noget af det bedste ved efteråret, synes jeg helt klart, er alle de dejlige æbler vi har i haven.
Hvert år plejer min mor og jeg at bage denne fantastiske smuldreæblekage med æbler fra haven. I år bagte jeg den så bare selv, da vi skulle have gæster i vores nye sommerhus, og derfor havde lidt travl :)

ca. 6 personer

Ingredienser:
Fyld:
5-6 mellemstore æbler
3 spsk sukker
2 tsk. stødt kanel

Smuldredej:
200 g. koldt smør
200 g. hvedemel
200 g. sukker
En godt tsk. vaniljepulver

Fremgangsmåde:
Skræl alle æblerne og fjern kernehuset og skær dem i passende både.
Put dem i en pose og drys sukker og kanel ned til dem og ryst posen godt. Læg posen i køleskabet.
Bland så smør, mel, vanilje og sukker godt sammen - enten med en håndmixer eller i en foodprocessor.
Bland det godt, men kun til det akkurat smuldre. Det må endelig ikke blive til en ensartet dej.
Find et ildfast fad frem og hæld æblerne ud i fadet og drys dernæst smuldredejen over æblerne og bag ved 180 grader i 35 minutter.
Tag den ud og ovnen og server den, imens den stadig er lun.
Servér evt. med vaniljecremefraise eller flødeskum

Det her er helt klart min yndlings æblekage. Den smager bare så sindsyg godt, og så kræver den kun meget få ingredienser og er meget let at lave.

Rigtig god fornøjelse
Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar