onsdag den 10. september 2014

Hjemmelavet vaniljeekstrakt



Som nogle sikkert godt ved, hvis I læste mit tidligere indlæg omkring mit køb hos VanillaMart, så elsker jeg vanilje. For mig er vanilje en uundværlig ingrediens i søde køkken. Det giver så meget smag til alverdens bagværker, desserter, is og så videre. Derfor tænkte jeg, for godt 7 måneder siden, at jeg ville prøve kræfter med vaniljeekstrakt, da det er meget let lige at hælde en smule ekstrakt i en kage f.eks. MEN vaniljeekstrakt er en forholdsvis dyr varer, hvis den skal købes færdig i flaske hos diverse forhandlere. Derfor tænkte jeg, at det altså burde kunne gøres billigere. Og det kan det også sagtens. Det er meget simpelt. Og det er også en god måde, at få brugt sine tomme vaniljestænger på, i stedet for at smide dem ud(selvom jeg altid gemmer dem lige meget hvad, hehe)



Ingredienser:
Ca. 3 dl vodka - 40%
ca. 10 tomme vaniljestænger
Et skoldet marmelade- eller henkogningsglas

Fremgangsmåde:
Skær de tomme vaniljestænger over, så de har en længe på 4-5 cm.
Put så stængerne ned i dit skoldede glas og hæld dernæst de 3 dl vodka over dem.
Sørg for, at alle stængerne er dækket af vodka, ellers kan de godt finde på at rådne.
Stil det så er koldt og mørk sted - køleskabet er et godt bud - i nogle måneder. Min stod i 7 måneder.
Ryst den dagligt.
Jo længere tid det står der, jo mere smag for stængerne lov at afgive.
Når du så synes, at din ekstrakt er klar til brug, kan den med fordel hældes op i en skoldet glasflaske med patentlåg. Bare fisk stængerne op først.
Husk altid at ryste din vaniljeekstrakt godt inden du bruger den, da kornene falder til bunds.

Rigtig god fornøjelse.
Knus Ida

2 kommentarer:

  1. Bruger du det istedetfor vaniliesukker eller hvordan ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger det i ting, der skal bages. For når man bager det, forbamper alkoholen i vodkaen. Men ja, primært det samme. Ville dog bruge en smule mindre af dette, end jeg ville med vaniljesukker :-)

      Slet