mandag den 1. september 2014

Nemme crêpes



























I dag har jeg bagt disse lækre, nemme crepes(som jo egentlig bare er det franske navn for pandekager) med masser af vanilje og kardemomme selvfølgelig :D

Ca. 10 stk.

Ingredienser:
30 g smør 
4 3/4 dl mælk
1 vaniljestang
1/4 tsk salt
1½ spsk sukker
½ tsk stødt kardemomme
150 g mel
2 æg

Fremgangsmåde:
Smelt smørret og lad det afkøle, så det ikke er varmt mere, men stadig flydende.
Bland alle ingredienser inkl. det afkølede smør, undtagen mælken.
Grunden til, vi venter med mælken er, at hvis den kommer i før smørret, kan smørret ikke forene sig, grundet fedtindholdet, og det vil i stedet for lægge sig på overfladen.
Tilsæt så mælken og rør dejen helt glat og fri for klumper.
Varm så en pande op til medium/varm. Smør en smule fedtstof på. Pisk så dejen igennem, så smørklumperne ikke alle sammen ender i den første pandekage. Crêpes skal være meget tynde, så put derfor ikke at for meget dej på. Fordel dejen godt på panden, og bag til de har en flot gyldenbrun farve.
Servér med dit yndlings-pandekagetilbehør.

Dette billede er taget før, jeg skrabede kornene ud.

























I denne opskrift valgte jeg at prøve nogle af mine nye vaniljestænger fra Vanilla Mart, som jeg også skrev et opslag om i går.
Jeg brugte i dag en af Premium Gourmet Madagascan vaniljestængerne.
Overraskende nok, så indeholdte den ikke specielt mange korn.
Den duftede dejligt og sødt.
Den smagte også sødt, og jeg havde en cremet fornemmelse i munden, da jeg smagte på de knasende korn.
Den havde en god eftersmag.
Selvom den ikke indeholdte så mange korn, kunne man godt smage dem :)

Håber I vil nyde af opskriften
Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar