mandag den 2. marts 2015

Kanelkage med æble og smuldredej




Som I måske godt kan fornemme, så er jeg ret vild med kombinationen af æbler og kanel. Derfor har jeg tryllet en simpel kanelkage om til en super lækker kage med møre æbler og sprød smuldredej på toppen.

Passer til en springform på 23 cm i diameter. Nok til 10 personer

Ingredienser:
300 g. brun farin
2 dl. smagsneutral olie (fx. raps-, solsikke-, majs- osv)
4 æg
275 g. hvedemel
4 tsk. kanel
1½ tsk bagepulver
1 tsk. natron
1 knsp. salt
1 spsk. vaniljesukker
2 æbler

Smuldredej:
80 g. hvedemel
80 g. sukker
80 g. smør, stuetemp.

Fremgangsmåde:
Pisk olie og farin sammen i en skål med et piskeris. Pisk så æggene i et ad gangen. Bland de tørre ingredienser i en skål og sigt dem i. Vend i dejen til den er ensartet. Skræl æblerne og skær dem i små, passende tern. Vend dem i dejen. Hæld dejen i en springform, der er foret med bagepapir i bunden og smurt og drysset med mel på siderne. Smuldr så det bløde smør, mel og sukker sammen til det er godt smuldret. Jeg brugte bare en elpisker.
Drys så smuldredejen på toppen og bag kagen i ca. 50 min. Men tjek den gerne med en tandstikker ved 40 min, da alle ovne er forskellige og bagetiden godt kan variere.
Servér gerne kagen med cremefriashe, der er rørt op med lidt vaniljesukker. Det gjorde jeg, og det gjorde den bestemt ikke ringere. Denne kage kan sagtens også spises lun :)

Jeg håber I vil nyde godt af opskriften
Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar