onsdag den 22. januar 2014

Hindbærsnitter♥



Her i mandags bagte jeg disse vildt lækre hinbærsnitter. Jeg ville have lagt dem ud på bloggen igår, men jeg var desværre blevet syg, og havde derfor ikke overskud til det, så de kommer ind idag :)

ca. 20 små hindbærsnitter

Ingredienser:
- En god hindbærmarmelade. Jeg har brugt Den Gamle Fabriks "Cremet hindbærmarmelade", eller evt. lave sin egen.
Bunde
- Korn fra 1 vaniljestang
- 70 g. flormelis
- 150 g. stuetemp. smør
- 200 g. hvedemel
- 25 g. mandelmel
- 1 tsk. bagepulver
- 1 knsp. fint salt
- ½ dl. vand
Glasur
- ca. 150 g. flormelis
- lidt vand
- krymmel efter ejet valg. Jeg brugte mine nye nonpareille-kugler ;)

Fremgangsmåde:
Bunde: Start med at skrabe kornene ud fra vaniljestangen og mas dem sammen med lidt af flormelisen, bland det stuetemp. smør, hvedemel, mandelmel, bagepulver og salt i en skål med en el-pisker, kun lige kort, så den er smidig og glat. Lad den hvile i køleskabet i ½ time.
Gør en bageplade klar.
Tag dejen ud fra køleskabet og rul den i lidt ekstra mel. Rul den ca, 5-6 mm. tyk, og sørg for, at den er rulle lige ud, så den ikke bliver ujævn. Vælg en udstikker i ønsket størrelse og form og stik små kager ud og placer dem på bagepladen og bag dem ved 200 grader i ca 8-10 minutter, eller indtil de er flot gyldenbrune.
tag dem ud af ovnen, og afkøl dem på en rist. En idé kan være at løfte dem af bagepladen med en palet :)
Når de er afkølet, put en passende mængde hindbærmarmelade på halvdelen af kagerne. De resterende kager skal der glasur på, som jo skal fungere som 'låg'.
Glasur og drys: Bland flormelis og en lille smule vand sammen. Men pas glasuren ikke bliver for tynd. Placer en lille klat glasur på de små kager uden marmelade og smør det ud, så der er lidt under 1 cm ud til kanten, og drys straks med krymmel. Læg derefter en bund med marmelade og en top med glasur sammen.

Nogle fortrækker at lune glasuren en smule over komfuret, fordi et størkner hurtigere og det bliver en pænere og mere hvid glasur, hvilket jeg også synes er fint, hvis det hele altså skal på én kage på én gang, men fordi glasuren skal fordeles på alle de små kager, vil glausuren størkne alt for hurtigt og danne flager nede i gryden, hvilket jeg fandt ud af, slet ikke fungerede for mig. :-)

Jeg håber I kunne bruge opskriften, de blev helt vildt lækre og bundene smagte virkelig godt.

Nede i min skole har jeg et lille test-panel, som består af 6 skønne piger, som jeg tager mine bagværker med til, som de så skal smage og rangliste på en skala fra 1 til 5. Disse hindbærsnitter fik gennemsnitskarakter blev: 4,9 :-D

~ Ida ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar