lørdag den 18. januar 2014

Syrlig citronmåne♥


Her i torsdags bagte jeg en dejlig, syrlig citronmåne. Den smagte virkelig godt, og her kan I få en opskrift samt fremgangsmåde :)

Der skal bruges en springform(ca. 25 cm. i dia.)
en smule smags-neutralt olie til at smøre med.


Dej A:

Det er bedst, hvis alle ingredienserne har samme temperatur
250 g. stuetempereret smør
1 stang vanilje
125 g. flormelis
125 g. rørsukker
150 g. hele æg
100 g. æggeblommer
190 g. hvedemel
65 g. maizena
2 stk. vasket citron (revet skal & saft)

Dej B:
125 g. ren rå marcipan
85 g. sukker
50 g. smør
75 g. hele æg


Citron glasur:
150 g. flormelis
1 stk. vasket citron( revet skal & saft)
evt. lidt vand

Fremgangsmåde:

Dej A
Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen og mas det sammen med lidt af sukkeret, så kornene skilles.Pisk smør, sukker, flormelis samt vaniljesukkeret sammen med en el-pisker, så det bliver luftigt.
Hele æg og æggeblommer tilsættes lidt ad gangen. Stop når massen er homogen(ensartet).Sigt hvedemel og maizena ned i massen, og vend det sammen med citronskal og saft.

Dej B
Ælt marcipan og sukker sammen og tilsæt smørret lidt af gangen. Når alt smørret er æltet med, tilsættes æg i lidt ad gangen.
Vend dej A og B sammen og fordel det i formen.
Bag ved 190 grader til den er flot gylden i ca. 35-40 minutter.

Citronglasur
Riv citronskal og lad det ligge og lufttørre lidt på et stykke køkkenrulle.
Saften fra ca. halvdelen af citronen blandes med flormelis i en lille gryde.
Lun glasuren en anelse over blusset ved svag varme. Fordel det udover den afkølede citronmåne og drys så med den lufttørrede citronskal med det samme.

Jeg håber I vil prøve den, for den smager helt fantastisk, og den er lækker og syrlig :)
- Og jeg beklager meget, at jeg ikke har et bedre billede, men jeg troede, jeg havde taget nogle billeder af den på min mobil, men da jeg kiggede igen, havde jeg kun dette tilbage. :/

~Ida♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar