tirsdag den 7. april 2015

Karamelgelato med havsalt og fudgestykker


For nylig lavede jeg denne helt igennem fantastiske og smagfulde gelato med min hjemmelavede karamelsauce, havsalt og fudgestykker. Den er inspireret af en is jeg engang fik hos Paradis is, og som jeg blev helt forelsket i. Siden da har jeg fået udviklet denne is, som klart ligger nr. 1 på min is-liste nu :P

Opskriften giver ca. 1 liter is

Ingredienser: 
130 g. sukker
1 tsk. vaniljeekstrakt
4 past. æggeblommer
4 dl. mælk
½-1 tsk. fint havsalt
8 stykker vaniljefudge (fås tit i bland-selv-slik afdelingen i supermarkederne)
ca. 1-1½ dl. hjemmelavet karamelsauce + lidt ekstra (opskrift her)
evt. 1 tsk. karamelekstrakt (fås hos Dr. Oetker)

Fremgangsmåde:
Hak fudgen i små stykker - ca. ½ * ½ cm.
Pisk så æggeblommer og sukker sammen til en luftig, hvid æggesnaps. Tilsæt vanilje og karamelsauce samt evt. karamelekstrakt. Tilsæt så mælk og pisk godt. Kør isen på en ismaskine til den er færdig. Det tager lidt forskellig tid afhænging af maskinen. For mig tog det ca 1 timer. Når isen er færdig tilsættes fudgestykkerne og smages til med halvsalten.
Ismassen hældes over i en lufttæt beholder og en lille smule ekstra karamelsauce hældes over isen. Tag en kniv og kør lidt rundt i isen så karamellen bliver fordelt uden af blive blandet helt ud.
Opbevares i fryseren inden den serveres :-)

Har man ikke en ismaskine kan man sagtens lave isen uden. Hæld ismassen over i den ønskede beholder, sæt den i fryseren og rør i den hvert 20-30 minut ca., indtil den har den rette konsistens :-)
Denne is smager bare såååå godt! Den kan klart anbefaldes!<3

Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar