mandag den 20. april 2015

Caramel Popcorn


I dag har jeg forsøgt mig med en meget amerikansk snack: Caramel Popcorn. Jeg har det sådan, at enten så elsker man det, eller også så hader man det. Jeg hører til den gruppe der elsker dem, så længe de er hjemmelavede. Jeg fik engang nogle på en ferie, der var købt i et supermarked, og de var alt for søde, og smagte ikke specielt fantastisk. Men disse hjemmelavede nogle er helt perfekte, synes jeg. De er tilpas søde og så er de vildt sprøde! :D
De er vildt lette at lave og de kræver ikke de helt store ingredienser.

Denne opskrift giver ca. 2 liter

Ingredienser:
3 spsk. popcornkerner
80 g. brun farin
40 g. smør
2 spsk. glukosesirup
1 knsp. salt
1 tsk. vaniljeekstrakt
1/4 tsk. natron

Fremgangsmåde:
Start med at poppe popcornkernerne med 1 tsk. smagsneutral olie i en gryde. Det er vigtigt, at man bruger dem uden salt og uden fedt på.
Når de er poppet hældes de op i en dyb tallerken, så man nu kan genbruge gryden.
Smør, farin, glukose og salt røres sammen i gryden og bringes i kog ved middel-svag varme. Lad det simre under konstant omrøring i 3-5 minutter. Tag det så af varmen og tilsæt vanilje og natron. Rør godt til det hele er fordelt og man nu har en nærmest luftig og lyd-gylden karamel. Tilsæt alle de poppede popcorn og rør stille til alt karamellen er fordelt.
Hæld hele herligheden ud på en bageplade med bagepapir og fordel dem så fladt ud som muilgt. Sæt dem så ind i en 115 grader forvarmet ovn i en time. Hvert 20. minut skal man tage en grydeske og mixe lidt rundt i dem, så alle popkornene for lige meget varme. Når de er færdige tages de ud og afkøles helt inden man spiser dem eller pakker dem i en lufttæt beholder.

Jeg elsker disse karamelpopcorn, de smager virkelig dejligt og er en nem lille snack

Forårshilsner fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar