onsdag den 15. april 2015

Nem og hurtig chokolademousse

Her i lørdags fik vi gæster. Jeg havde ikke fået det at vide før en times tid før de kom
, så jeg kunne ikke rigtig have nogen indflydelse på desserten, så min mor havde bare købt en lidt tam drømmekage, der var på tilbud hos bageren. Men da vi så sad og lige havde afsluttet aftensmaden, syntes jeg altså, at vi skulle have en ordenlig dessert! Så derfor sprang jeg i køkkenet og biksede denne fantastisk, lækre chokolademousse sammen på kun 30 minutter. Den er super nem at lave og smager himmelsk<3

4-6 portioner, afhængig af størrelsen på portionerne.

Ingredienser:
150 g. mørk chokolade (mellem 40-60%)
4 æggeblommer
3 æggehvider
3 spsk. sukker
½ tsk vaniljepulver eller kornene fra 1 vaniljestang mast med sukkeret
12 dl. piskefløde + evt lidt ekstra til pynt

Fremgangsmåde:
Start med at smelte chokoladen til den akkurat lige er smeltet - enten i microovnen eller over vandbad. Stil så den til side.
Pisk så æggeblommer, sukker og vanilje sammen til en æggensnaps. Tilsæt så den smeltede chokolade, mens der røres.
Pisk så hviderne stive og vend dem i ægge-chokolade-snapsen til det er ensartet.
Pisk så fløden stiv, men ikke FOR stiv. Vend så dette i ægge-chokolade-blandingen.
Når moussen er ensartet fordeles den i 6 eller 4 glas (vi var 6 og der var rigeligt) og dæk dem hver med film. Stil dem så på køl i mindst 1 time eller ½ time i fryseren. Jeg brugte den sidstnævnte løsning :o)
Når de er klar til servering pyntes de som man ønsker. Jeg pyntede med lidt flødeskum, frysetørrede hindbær samt bladguld.

Dette er altså en super dejlig og nem dessert, der hurtig kan klares, hvis man får gæster og ikke har fået forberedt det helt store.

Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar