lørdag den 25. april 2015

Lækre osteflûtes


Jeg elsker simpelthen bare disse osteflûes. De er lækre, bløde og med lækker cheddarost. De er ideelle til ethvert vamt måltid, synes jeg, så derfor skal I da have en opskrift.
Opskriften har faktisk ligget her på bloggen i næsten et år, som min veninde Emma have lagt ind, men jeg har nu opdateret opskriften lidt, så man opnår det bedst resultat som muligt. :)

Opskriften giver to flûtes

Ingredienser:
25 g gær
2 tsk. salt
1 spsk. sukker
2 spsk. olie
ca. 500 g hvedemel
3 dl lunkent vand
200 g. revet cheddarost + lidt ekstra (eller anden ost)

Fremgangsmåde:
Smuldr gæret ud i din røreskål og tilsæt sukkeret. Rør det rundt, så alt gæret er dækket i sukker. Lad så dette stå i 10 min. Nu vil gæret og sukkeret være helt flydende, og på den måde har vi "boostet" gæret. Tilsæt så lunkent vand, salt, olie og lidt af melet. Rør melet godt ud. Tilsæt så gradvist lidt mel af gangen indtil man har en blød og smidig gærdej. Man skal aldrig tilsætte alt sit mel på én gang, da det er vidt forskelligt fra gang til gang, hvor meget mel ens gærdej behøver.
Når så man har opnået en smidig, blød og meget let klistret dej æltes den på bordet med en lille smule mel, så det akkurat ikke klistre til bordet, i omkring 5 minutter. Nu tilsættes osten så. Jeg tilsatte min for tidligt i processen, så den næsten blev helt opløst, og man derfor ikke kunne se den så meget. Derfor anbefaler jeg, at man tilsætter den nu :)
Læg dejen ned i skålen igen, og pensl den med lidt smagsneutralt olie. Sæt dejen til hævning et lunt sted i en time.
Slå dejen ned og ælt den kort igennem. Del dejen i to og form to brød. Læg dem på en bageplade og lad dem nu efterhæve i yderligere 30 minutter.
Pensl dem så med æg eller mælk og drys evt. med lidt ekstra ost. Bag dem ved 220 grader alm. ovn i 20 minutter til de har fået en gyldenbrun overflade, og har en hul lyd, når man banker under bunden.
Dette et et super lækkert og nemt brød, jeg klart kan anbefale :)

Rigtig god fornøjelse
Knus fra Ida 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar