lørdag den 18. april 2015

Svampet banankage med chokolade

I dag bliver min dejlige storesøster 18 år. Derfor har jeg bagt hendes sin yndlingskage: banankage. Og denne her er så lækker og svampet og så med finthakket chokolade, så den blev endnu mere dejlig :D
Jeg elsker også selv en god banankage, så jeg kunne ikke se, hvorfor jeg ikke skulle lave den, nu når hun blev hele 18 år ;)

Ca. 8 stykker

Ingredienser:
3 æg
170 g. sukker
1 vaniljestang
125 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
100 g. smør
2 små, godt modne banener
ca. 100 g. mørk chokolade

Fremgangsmåde:
Start med at skrabe kornene ud af vaniljestangen og mas dem sammen med lidt af sukkeret.
Smelt så smør og lad det afkøle.
Pisk så æg, sukker og vanilje sammen til luftig og hvid æggesnaps. Det tager ca. 3-4 minutter med en håndmixer.
Hak så chokoladen meget fint. Hvis man hakker den for groft, har chokoladen en tendens til at falde til bunds.
Bland så mel, bagepulver og den hakkede chokolade.
Sigt så halvdelen af det ned til æggesnapsen. Chokoladen, der selvfølgelig ikke kommer igennem sien hældes bare fra sien ned i skålen. Det er bare vigtigt, at den er mættet i mel, og der ikke er mel-/bagepulversklumper i dejen :)
Vend det stille og roligt i sammen med halvdelen af det smeltede smør. Når det er gjort tilsættes den anden halvdel af først mel/chokolade og så smør.
Til sidst blendes de to bananer til puré og vendes også i dejen.
Dejen hældes op i en 20 cm. springform, med bagepapir i bunden og med smurte sider.
Den bages ved 175 grader i ca. 40 minutter, eller indtil man stikker en tandstikker i, og den kommer op uden dej på :)

Det her er en all time favorite, hvis du spørger mig. Man går aldrig rigtig galt i byen med en god banankage<3

Mange forårsknus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar