tirsdag den 5. januar 2016

Karamelliseret hvid chokolade


Jeg bliver simpelthen nødt til at dele denne opskrift med jer. Det er opskriften på hvordan man selv kan lave hvid chokolade om til min absolut yndlingschokolade: karamelliseret hvid chokolade.
Normalt er jeg egentlig ikke den størtste fan af hvid chokolade, men lige så snart den har været en tur i ovnen og blevet tryllet om, er det min absolut yndlings!<3

Ingredienser:
God, hvid chokolade med et højt indhold af kakaosmør - mængde er ligemeget
evt. lidt halvsalt

Fremgangsmåde:
Tænd din ovn på 120 grader alm. ovn.
Find så et ildfast fad frem. jeg bruger et af porcelæn, og det fungerer godt.
Sørg for, at det er helt rent. Hak så din chokolade rigtig fint og fordel det jævnt over fadet.
Stil det i ovnen og giv det 10 minutter. Når tiden er gået tages det ud af ovnen og røres rundt. Sørg for at skrabe det ned fra siderne, hvis der havner noget der.
Jævn det ud og stil det tilbage i ovnen i 10 minutter mere. I mellemtiden gøres dejskraberen godt rent og tørres helt af, så der ikke sidder noget vand på.
Efter de 10 minutter gentages processen. Dette skal gøre igen og igen indtil der er gået omkring 1,5 time, eller den har fået den ønskede farve.
Undervejs kan det godt finde på at klumpe lidt. Det skal bare røres ud med dejskraberen, så det igen bliver lind.
Når det er færdig hældes det i en beholder eller lign (og drys nu let ,ed lidt havsalt hvis ønsket)., og ellers skal det bare tempereres som hvid chokolade skal.

Dette er den mest fantastiske chokolade, der har de lækreste smagsnuancer af karamel. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar