torsdag den 21. januar 2016

Scones med chokolade


I dag synes jeg I skal have min opskrift på scones jeg altid følger. Den er nem og lækker, og man kan tilsætte lige hvad man lyster. Jeg valgte chokoladestykker :)

ca. 12-16 stk.

Ingredienser: 
275 g. hvedemel
2,5 g. salt
12,5 g. bagepulver
60 g. sukker
ca. 50 g. mørk chokolade(jeg brugte en 53%) eller andet fyld. Det kunne være blåbær, tørrede tranebær osv.
125 g. smør, koldt
1,25 dl. kærnemælk
1-2 spsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde:
Start ud med at tænde ovnen på 220 grader ved alm. ovn.
Hak så chokoladen - ikke for fint - og stil den til side.
Sigt derefter mel og salt sammen i en skål.
Del den kolde smør i terninger(eller riv det) og smuldr den hurtigt ud i melet og saltet - der må gerne være små klumper tilbage.
Tilsæt nu bagepulver, sukker og chokoladestykkerne(eller andet fyld) og bland det i uden at mase de resterende små smørklumper.
Kom til sidst kærnemælken i for at samle det hele til en ensartet dej. Endelig ikke begynd at ælte det!
Drys et rent bord med mel og tryk dejen ud, så den ca. er 1½ cm. tyk.
Tag et almindeligt glas - eller en udstikker - og udstik sconesne og læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Pres det resterende dej let sammen og gentag. Jeg anbefaler ikke, at man gør dette mere end én gang, da dejen ellers kan miste sin porøsitet.
Bag dem i ca. 10-15 min. eller indtil de har en lys gyldenbrun farve og evt er flækket en smule på midten.

Knus fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar