søndag den 10. januar 2016

Crème brûlée med vanilje


Jeg har for noget tid siden delt en opskrift med jer på klassisk creme brulee med vanilje. Jeg har siden da erfaret, at jeg faktisk ikke er 100% tilfreds med den opskrift. Der er intet galt med den, den smager skønt, men jeg har siden da fundet frem til en opskrift som jeg bedre synes om! :-)

4-6 potioner.

Ingredienser:4 æggeblommer
1 dl sukker
¼ piskefløde
½ mælk
1 god vaniljestang
Sukker til karamelisering på toppen.

Fremgangsmåde:
Flæk vaniljestangen og bland kornene med lidt sukker.
Pisk æggeblommer, vanilje og sukker sammen med et piskeris.
Kog fløde og mælk op i en lille gryde, men kun til det akkurat koger.
Pisk 1/3 af den varme mælk/fløde ned i æggeblommeblandingen.
Sæt den resterende fløde/mælk over lav varme igen og pisk æggeblommeblandingen ned i. Pas på med for meget varme, da æggene eller kan klumpe. Massen skal legeres let, hvilket vil sige, at den skal tykne en lille smule. Den må endelig ikke koge.
Når den har gjort det, tages gryden af varmen og og cremen fordeles i de ønskede, ovnfaste ramekinere på ca. 1 dl. Sæt dem forsigtigt i et ovnfast fad og stil dem i ovnen. Hæld så kogende vand i fadet til det når ca. 1 cm fra kanten af ramekinerne.
Cremen skal blævre lidt når man tager dem ud af ovnen, da de sætter sig på køl.
 Sæt dem nu i køleskabet i mindst 4 timer, men gerne natten over.
Tag dem ud af køleskabet og drys med et jævn lag sukker og brand så med en gasbrænder, til alt sukkeret er smeltet og har fået en flot gyldenbrun farve. Servér med det samme.

Velbekomme
Ida Rossing

Ingen kommentarer:

Send en kommentar