lørdag den 17. oktober 2015

Amerikansk æbletærte


For mig er efterår lig med æbler. Jeg elsker, elsker, elsker æbler. Jeg elsker at bruge æbler i desserter og bagværk. Jeg tror næsten ikke, at jeg kan komme på noget med æbler, som jeg ikke bryder mig om. Jeg elsker især de mere sprøde og syrlige æbler. Og præcis sådan nogle har vi i vores have.
Derfor skal i selvfølgelig have opskriften på den fantastiske æbletærte jeg bage for et par dage siden. Fyldet er inspireret fra en opskrift jeg så hos bloggen Copenhagen Cakes.
Den smager fortryllende<3

Mørdejsbund:
150 g. smør
125 g. sukker
240 g. hvedemel
½ tsk. vaniljepulver
1 spsk. vand
1 æg

Æblefyld:
ca. 7 æbler - gerne syrlige
Saft fra ½ citron
70 g. brun farin
120 g. sukker
110 g. smør
50 g. vand
1 spsk. Maizena
30 g. hvedemel
½ tsk. vaniljepulver
1½ tsk. kanel
Et god nip salt

1 æggeblomme med lidt vand til pensling.

Fremgangsmåde:

Mørdejsbund:
Smuldr koldt smør og hvedemel sammen til det minder om parmasanost. Kan med fordel gøres i en foodprocessor.
Tilsæt så de resterende ingredienser undtagen æg og vand, og bland det godt.
Tilsæt så æg og vand og ælt/kør det sammen til det akkurat er en ensartet dej. Pak den ind i film og smid den på frys i mens æblefyldet laves.

Æblefyld:
Skræl alle æblerne og skær dem i relativt tynde både. Læg dem i en skål og vend dem i citronssaft.
Bland så smør, sukker og farin i en gryde over varmen til smørret er smeltet. Tilsæt så vand og rør godt. Bland så de restereden ingredienser og pisk det sammen med et piskeris for at få rørt eventuelle klumper fra Maizenaen ud. Tilsæt det til smørkaramellen og kog det op i ca. 2-4 min. så det tykner.
Sluk så for varmen og stil det til side.

Tag mørdejen ud og del den i 2 stykker - det ene lidt større end det andet.
Rul så det store stykke ud på et godt meldækket bord. Rul det ud til det har en tykkelse på ca. 3mm.
Læg så det udrullede mørdej op i let-smurt tærteform på ca. 23 cm. og sørg for, at det er let presset op ad siderne. Fjerne det resterende dej ved at presse det mod formens kant.
Læg æbleskiverne på bunden til det næsten når tærteformens kant. Hæld så karamellen over, så det er jævnt fordelt.
Rul det sidste dej ud med samme tykkelse og læg det over tærten. Fjern igen det resterende dej. Skær nogle små snit, så dampen kan komme ud og pynt den ellers som ønsket :-)
Pensl den med æggeblomme rørt med en smule vand.
Bag den så ved 220 grader i ca. 15 min.. Skru så temperaturen ned til 180 grader og bag den yderligere 40-45 minutter til den har en mørk gylden farve.
Denne kage smager bedst, synes jeg, hvis den serveres stadig lun :-)

Denne kage er klart en af mine nye favoritkager.Den smager så skønt af æbler og efterår<3

Efterårshilsner
Ida Rossing

Ingen kommentarer:

Send en kommentar