torsdag den 16. oktober 2014

Hindbærmacarons


























I dag har jeg haft en succesoplevelse ud over det sædvanlige! Og det var disse macarons. Det er tredje gang jeg forsøger mig med macarons, og de to første gange gik det ikke så godt. Så da jeg gik i gang i dag, var jeg en smule skeptisk. Ville de nu få den karakteristiske "fod"? Vi de mon hæve op og krakelere måske? Ville de hænge fast til bagepapiret, når de var blevet bagt? 
Heldigvis blev de smukkere end jeg turde drømme om. De er præcis som de skal være: sprøde uden på, seje inden i og så den karakteristiske fod. Det var nok den, som jeg "frygtede" mest, hvis man kan sige det. Eller rettere, frygtede at den ikke ville være der ;-)

At lave macarons er en smule tricky. Der er en masse ting, man skal være opmærksom på og en masse ting, som ikke må gå galt. Derfor er det vigtigt at læse opskriften godt i gennem, måske indtil flere gange endda. Så er det også vigtigt, at man vejer alle ingredienserne præcist af. En god idé kan også være at have alle ingredienserne vejet af og gjort klar, inden man begynder. Så har man et bedre overblik, synes jeg.

Men som sagt, så havde jeg lidt en succesoplevelse i dag. Jeg er bare mega glad for, at de fik den der fod, som macarons nu skal have :-D
Derfor skal I selvfølgelig også have opskriften op både skallerne og fyldet mellem macaronsne.

Opskriften giver ca. 12 macarons.

Ingredienser:
26 g. færdigkøbt mandelmel - jeg har læst, at der er forskel på om man bruger hjemmelavet eller færdigkøbt mandelmel, så i denne opskrift vil jeg anbefale den færdigkøbte. 
70 g. flormelis
5 g. frysetørret hindbærpulver
40 g. æggehvide
25 g. sukker
Hvis man ønsker en kraftigere farve, man kan tilsætte lidt pastafarve.

Hindbærmousse:
75 g. hindbær
½ tsk. vaniljepulver
30 g sukker
1 tsk. citronsaft
1,2 dl. piskefløde
25 g. god, hvid chokolade
1 blad husblas

Fremgangsmåde:
Til at starte med skal moussen begyndes på.
Husblassen lægges i blød i koldt vand.
Kog så hindbær. vanilje, citronsaft og sukker sammen uden låg i 7 minutters tid. Si det igennem en finmasket sigte i en skål med låg på, og så på køl.
Varm fløden op til omkring 80 grader. Hæld ½ af den lune fløde over chokoladen, der er blevet hakket fint. Rør til det er ensartet og tilsæt så den resterende fløde lidt ad gangen med til alt fløden er tilsat og massen er ensartet og glat. Vrid husblassen for vand og put den op i den lune flødechokolade. Rør til den er opløst og dæk massen til med film helt ned til overfladen, så den ikke danner kondens. Stil på køl i mindst 2 timer.

Macaronskallerne:
Som sagt, start med at veje alle ingredienserne nøje af.
Bland så flormelis, mandelmel og hindbærpulver sammen. Sigt det igennem en sigte to gange for at være sikker på, at der ingen store klumper er.
Pisk så æggehviden ved mellem hastighed til den den er skummet op og på stadiet før stiv. Tilsæt en teskefuld sukker ad gangen mens der piskes vej høj hastighed. Pisk til marengsen er blank og skinnende og danner bløde toppe. Pisk den endelig ikke for meget. Ønsker man farve, skal det tilsættes her.
Tilsæt så en spiseskefuld og den sigtede mandelblanding og vend den forsigtigt i marengsen. Gentag nu dette til det hele er tilsat og vendt i dejen. Nu skulle du gerne stå med en tung og meget tyk og luftigt dej.
Tag dejskraberen og pres dejen op mod skålens sider så man presser noget af luften ud. Gør det ca. 35 gange.
Nu vil dejen være betydeligt tyndere. Men pas på, at den ikke bliver for tynd og vil flyde ud, når den bliver sprøjtet ud.
Fyld "dejen" i en sprøjtepose med en tylle(ca. 12 mm) i.
Sprøjt 24 små cirkler ud på ca. 3,5 cm i diameter på en bageplade med bagepapir.
Stil dem til tørre på køkkenboret i ca. 40 minutter.
Jeg bagte mine i ovnen ved 160 grader alm. ovn i ca. 16 minutter, men det kan variere meget fra ovn til ovn. Måske skal de bages ved 10 grader mindre. Måske skal de have 2-3 minutter mindre. Men hold øje med dem og se hvad der sker :-)
Når de er færdigbagte afkøles de på bagepladen. Løsn dem først fra bagepapiret, når de er 100% afkølet.
Tag fløde-chokoladecremen ud og køleskabet og pisk den luftig med en håndmikser. Pas på ikke at piske den for meget, da den så kan skille. Tilsæt så den kolde hindbærpure og pisk til moussen er ensartet. Fyld den i en sprøjtepose med en mindre tylle i og sprøjte ringe af mousse ud på halvdelen af bundene. Jeg lagde en lille klat hjemmelavet hindbærsylt i det lille hul moussen danner i midten. Vil man ikke det, kan man bare sprøjte mousse ud, så det dækker hele bunden.
Saml macaronsne og server dem :-)


























Disse macarons er super lækre og smager skønt af hindbær. Jeg kan klart anbefale at prøve kræfter med dem, da de hurtigt kan bliver lidt af en succesoplevelse :P

Mange knus fra Ida<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar