lørdag den 9. august 2014

Opskrift på nem og lækker pizzadej








































Her de sidste fem dage har jeg været i sommerhus med mine to veninde, og har derfor ikke haft mulighed for at opdatere bloggen før nu :)
Men i hvert fald, så bagte vi pizza en af dagene og i den sammenhæng vil jeg gerne dele opskriften på den nemmeste og bedste pizzadej, efter min mening.
Jeg har desværre ikke billederne af de pizzaer vi lavede, da de ligger på min venindes kamera, men i stedet vil jeg dele de billeder af pizzasnegle af samme dej, som jeg bagte her i dag. :))

Opskriften lyder på få ingredienser og der kan blive til ca. 4 pizza med en dia på 30 cm, eller to store bradepande-pizzaer eller ca. 32 pizzasnegle.


Ingredienser:
1000 g hvedemel
5dl. lunt vand(ca. 30 grader)
50 g gær
3 spsk. olie
2 spsk. sukker
1 spsk groft salt

Fremgangsmåde:
Smuldr gæren i en stor skål og hæld det lune vand over og opløs gæren.
Tilsæt olie, sukker og salt i. Vælger man at erstatte ca. en 1/4 af hvedemelet med f.eks. grahamsmel, hvilket jeg gjorde i mine pizzasnegle, er det en god idé at tilsætte det nu og få det rørt godt i, inden hvedemelet tilsættes. Tilsæt hvedemelet gradvist og sørg for hele tiden at mærke og føle på dejen. Er den for klæg skal der tilsættes lidt mere hvedemel indtil den er som en gærdej oftes skal være: blød og elastisk uden at klistre. Ælt dejen rigtig godt igennem.
Lad nu dejen hæve tildækket et lunt sted i 30-40 minutter.
Ælt så dejen hurtigt igennem. Nu er dejen klar til brug. Vælger man at lave pizzasnegle af dejen vil jeg forslå at lade den efterhæve i ca. 15 efter de er blevet rullet og skåret til snegle. Vælger man at bruge dejen til en alm. pizza, synes jeg ikke, at dejen har det store behov for at efterhæve, men det er jo helt op til en selv :)

Ja, billedekvaliteten er ikke noget særligt i dag, men der skulle bare hurtig tages nogle billeder, inden de røg i fryseren ;)
Jeg håber I vil bruge opskriften, den er bare rigtig god.
Hav en rigtig god sommer 
~ Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar