mandag den 17. februar 2014

Gammeldags citronfromage♥


Beklager billedekvaliteten, men det blev taget om aftenen, lige inden den blev serveret.
Hej alle :)
Her i fredags fik vi gæster, og derfor lavede jeg min yndlings opskrift på citronfromage. Jeg har brugt den rigtig mange gange, og den er ikke gået galt en eneste gang :)

På billedet her er potionen til 8 personer, men den opskrift jeg vil give jer nu, er kun til 4 personer :)

Ingredienser: 

4 pasteuriserede æggeblommer
125 g. sukker
4 blade husblas
2 citroner(skal og saft)
2,5 dl. piskefløde
4 pasteuriserede æggehvider

1 spsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde:
Start ud med at lægge husblassen i blød i iskoldt vand
Dernæst pisk æggehviderne helt stive og stil det på køl til de skal bruges.
Pisk så fløden, ikke for stiv. Stil også det på køl til det skal bruges.
Pisk sukker, vanilje og æggeblommer sammen, til det er helt hvidt og skummende.
Riv det yderste af skallen af citronerne og præs dem så for saft.
Held saften og skallen op i en lille kasserolle. Vrid husblassen godt for vand og kom den ned til citronsaften og skallen. Lun det over blusset, til husblassen er opløst.
Den letpiskede fløde vendes sammen med æggesnapsen. Heri vendes husblas/citronblandingen og til slut de stiftpiskede hvider.
Held massen i den skål, som formagen skal serveres i og stil den på køl til den har sat sig fuldstændig.
Jeg har valgt at pynte min citronfromage med flødeskum, men man kan jo gøre det på sin måde :)

Egentlig står der i opskriften, at man først skal piske fløden og hviderne, når man har pisket æggesnapsen, men jeg kan godt lide at gøre det omvendt, for så har jeg alle tingene klar, til når det skal vendes sammen, så det kan gå lidt hurtigt, da husblas jo godt kan være en lidt drilsk ting at arbejde med :)

Jeg elsker virkelig denne opskrift på citronfromage. Den er vildt god og syrlig og smager ikke for meget af fløde, som jeg somme tider synes, citronfromage kan gøre :)

~Ida ♥

Ingen kommentarer:

Send en kommentar