mandag den 19. januar 2015

Snicker doodles



Jeg har efterhånden set de snicker doodles nogle gange på YouTube og sådan lidt, så jeg tænkte, at jeg ville prøve kræfter med dem.
Som man måske meget lidt kan se på billederne, er disse "cookies" (hvis man kan kalde dem det) bløde inden i. Først tænkte jeg, at det altså var underligt, da jeg synes at den burde minde mere om en "dansk småkage" ud fra hvad de indeholder. Men jeg bagte dem så de blev bløde inden i, som jeg havde læst og WOW! De er fantastiske! En blanding mellem en cookie, en småkage og et stykke kage. Og så har de denne lækre smag, som de får, af at man ruller dem i kanelsukker, som er det, der gør dem karakteristiske. Jeg har selv videreudviklet opskriften lidt, så den blev mere som jeg synes den burde være :)

12 store "cookies"

Ingredienser:
85 g. sukker
85 g. brun farin
175 g. hvedemel
½ tsk. bagepulver
1 knsp. salt
110 g. smør, stuetemp.
1 æg
1 spsk. vaniljeekstrakt eller anden vaniljesmagsgiver
1 stor tsk kanel
½(+-) dl. sukker

Fremgangsmåde:
Bland først den ½ dl sukker og kanel godt sammen i en skål og stil det til side.
Pisk så smør, brunfarin, sukker og vanilje sammen til det er lyst og luftigt. Det tager ca. 4-5 min.
Tilsæt så ægget og pisk videre.
Bland så de resterende ingredienser godt sammen og tilsæt det gradvist til smørblandingen, mens der piskes. Pisk det dejen er ensartet.
Lav så kugler på størrelse med en bordtennisbold og rul dem i kanelsukkeret, så de bliver helt dækker. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Lad dem forblive runde, lad være med at presse dem flade, selvom man godt kunne have lyst til det. De skal nok flade ud i ovnen.
Bag dem ved 190 grader i ca. 11 minutter. Lad dem køle på en rist.

Som sagt smager de her altså helt fantastisk. Jeg blev vildt positivt overrasket over både smag og konsistens. De er lette at lave og smager som en drøm!<3

God fornøjelse
Knus Ida Rossing.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar