søndag den 20. juli 2014

Nutellafyldte småkager

Hej igen! Nu er jeg tilbage, efter en pause. Men jeg har for 2 måneder siden fået arbejde i den lokale Bilka(faktisk i bagerafdelingen :P), og har derfor arbejdet en heeeeel del! :) Men NU, har jeg fundet lidt overskud til at poste noget på bloggen! :)

Det jeg har valgt at dele med jer idag, er denne opskrift på Nutellafyldte småkager. Det var en idé jeg kom på, da min gode veninde sagde til mig, at jeg en dag skulle lave noget til hende med Nutella. Så tænkte jeg, at man vel egentlig godt kunne pakke en Nutellaklump ind i småkagedej. Og det kunne man. Og det smagte vildt godt!! :D

Ca. 15-20 stk.

Ingredienser:
125 g. hvedemel
82 g. smør
42 g. smør
1 spsk. vaniljesukker
1 spsk. koldt vand
1 lille æg til pensling
Lidt perlesukker
Nutella

Fremgangsmåde:
Start med at smuldre smørret ud i melet. Det kan med fordel gøres med en minihakker eller blender.
Tilsæt vand og sukker.
Dejen æltes så sammen med varmen fra hænderne.
Når dejen er ensartet dækkes den til og sættes i køleskabet et par timer, men gerne natten over :)
Rul halvdelen af dejen ud på et bord, der er blevet drysset godt med mel. Hvis der ikke er mel nok på bordet, vil dejen hænge fast, og det vil være umuligt at løsne dejen fra bordet! :)
Skær små rektangler på ca. 5x3cm. og læg dem på en bageplade. Sæt den i fryseren i ca. 15 min, til de er medgørlige og ikke så bløde.
Sæt lille klat Nutella på kolde, ubagte småkager, og sæt dem tilbage i fryseren.
Tag i mellemtiden den resterende dej og rul den ud og lav små rektangler magen til de første. Men pas på ikke at arbejde for meget med dejen, da dejen jo indeholder en del smør og derved let bliver for blød. Sker det, at dejen bliver for blød, kan den med fordel lægges 5 minutter i fryseren.
Tag småkagerne med Nutella op fra fryseren og læg en rektangel oven på. Pres dem meget let fast i kanten med fingeren eller en gaffel. Pensl dem med et sammenpisket æg og drys med perlesukker.
Bag i 10-12 minutter ved 190 grader alm. ovn.

De smager altså bare vildt godt. Og vigtigst af det hele, min veninde kunne også godt lide dem!! :D
Den opskrift på småkagedejen, som jeg har brugt, er på engelsk shortbread/finskbrød. De vil sige, at det er en småkage, der smuldre meget i munden, og faktisk fremstår en smule tør i det. Er man ikke så vild med finskbrød, kan man sagtens bruge sin yndlingsopskrift på smørbagte småkager :)
God fornøjelse!
 ~ Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar